Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Idrottshistoriska Sällskapet
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från Idrottshistoriska Sällskapet.
Örebro Läns Idrottshistoriska Sällskap
Följ oss för uppdateringar
I samverkan mellan ÖLIS och Sällskapet Gamla Örebro genomförde Bernt Eliasson föreläsningen ” En vandring då och nu i Skebäcks slum- och hamnkvarter”. Onsdag 9 april i ÖLIS klubblokal.
Intresset överträffade alla förväntningar, där ett sextiotal åhörare kom in i lokalen medan ett tjugotal, beklagligt, ej kunde beredas plats. ÖLIS och Sällskapet Gamla Örebro kommer att ta med oss den uppkomna erfarenheten och utmaningen, inför framtida arrangemang.
Bernts initierade och intressanta föreläsning om Skebäck har mångårigt utvecklats och visar idag interaktivt och åskådligt, genom unika bilder och filmer, hur det var förr och nu. Enligt egen utsago har Bernt genomfört föreläsningen upp mot fyrahundra gånger, imponerande!
Det är inte möjligt att återge Bernts föreläsning, med många goda anekdoter, utan här hänvisas till Sällskapet Gamla Örebros Jubileumsbok ”Berättelser från Örebro”, där Bernt skrivet ett flertal kapitel. Du kan även lyssna till Bernt, föreläsningen kommer på nytt att finnas med i höstens program.
Här följer en mer övergripande och kronologisk beskrivning över Skebäcks uppkomst och utveckling, främst baserat på Bernts artiklar i boken samt föreläsningen.
Namnet Skebäck har kommit till från den bäck som rinner ut i Svartån. På en karta från 1683 finns namnet Skiebäck inskrivet. Tar man bort i:et så blir det Skebäck. Denna bäck är idag benämnd Bygärdesbäcken och var tidigare gränsen mellan Örebro stad och Almby socken.
På samma karta från 1683 finns endast två byggnader inritade, i Skebäcks sanka marker. Redan då gick sjöfart från Stockholm till Örebro via Mälaren och Hjälmaren, vilka kopplades samman genom Arboga kanal. Under 1700-talet byggdes ett antal förråd och bodar för att kunna ta emot de varor vilka kom med båt sjövägen. Här kan nämnas stadens ”Cronomagasin” och Örebro Lastageplats.
För att komma åt fartygen för rengöring, reparation och bestrykning byggdes en bråbänk år 1710. Bråbänken kunde med hjälp av linor, rep och spel, lägga fartyget på ”svaj”.
I början av 1800-talet var ett tjugotal segelskutor registrerade i Skebäck. Men hamnen utökas snabbt då ångbåtar med propeller och hjulångare börjar trafikera Skebäck. Ett flertal olika hamnar tillkom. Flera lastageplatser skapas för att kunna ta emot och förvara varorna.
Ett stort lyft för Skebäck och området var när den normalspåriga järnvägen invigdes år 1855, Sveriges första. Det var pompa och stått när ångloket ”Förstlingen” med vagnar åkte sträckan Örebro-Skebäck, vilket tog 24 minuter. Allt väl dokumenterat i Nerikes Allehanda.
Nu tillkom ett nytt hamnkontor och ett flertal rederier och varv med verkstäder. De låg mestadels efter Svartån på den sida där idag Skebäcksvägen går. Örebro Rederi AB och Örebro Transport AB blev Örebro Nya Rederi AB år 1880. Skebäcksvarvet växte med smedja och en ångmaskin. Vid varet låg ofta de tre Örebrobåtarna förtöjda, när de ej var i trafik. En småbåtshamn fanns.
I Skebäck tillkom också ett stort antal viktiga industrier för staden. Nämnas kan Skebäcks Kraftstation, Skebäcks Ångtvätteri, Örebro Yllefabrik, Örebro Ångbageri, Örebro Vattenverk, Örebro Motorfabrik samt närliggande CV-Centrala Verkstäderna och vid Pappersbruksallén, Svenska Skoindustri AB och Örebro Pappersbruk. Skebäck var Örebros industriella centra.
Behovet av bostäder var stort för de vilka arbetade och verkade i Skebäck. Hyreshus, flerfamiljshus, villor och disponentvillor byggdes, ofta med trivsamma trädgårdar. Vid nuvarande Wadköping fanns området Alsnäs moed bostäder. Efter Slussgatan och Skyttegatan byggdes stilfulla villor och flerfamiljshus. Väster om Bygärdesbäcken, fram till Slussgatan, byggdes området Norensberg. I Norensberg fanns cafeér, speceriaffärer, tobaksaffärer och även en sporthall, i vilken det på lördagkvällarna var dans till orkester. Söder om Svartån och öster om Bygärdesbäcken tillkom området Vasstofta. Vasstofta hade bostäder för arbetarna men var ökänt för sin illegala alkoholförsäljning och diverse skumma affärer.
Den sjösänkning som genomfördes år 1888 fick stor betydelse för Skebäcks utveckling. Sjösänkningen gjordes med motiv att skapa mer odlingsbar mark och därmed minska den hungersnöd som fanns. Staden fick dessutom mark vilken gav möjlighet att växa och breda ut sig. Örebro kanal och Slussen byggdes, nu kunde båtarna gå in i till den nya hamnen i Örebro, vid hamnplan.
I samband med sjösänkningen skapades Oset. Ett område med strandskogar, fuktängar, vassar och öppet vatten med ett mycket rikt och unikt fågelliv.
I början av 1900-talet var Skebäck i sin fulla glans med en livlig båttrafik och ett stort antal industrier och boende. CV blomstrade och 1911 uppläts mark till de anställda för det nuvarande koloniområdet.
Behovet av olja och bensin ökade och efter Svartån och Oljevägen hade BP, Esso och Shell sina stora cisterner, vilka kunde ta emot och förmedla råvaran, som kom med båt från Stockholm. Under andra världskriget transporterades stora mängder kol till Skebäcks hamn på pråmar.
I mitten av 1900-talet hade Skebäck på många sätt minskat i betydelse. Passagerartrafiken med båt upphörde och Örebro III gjorde sin sista tur år 1957. Alltmer gods gick med lastbil, den sista tankbåten angjorde år 1969.
Under 1950-talet fick Skebäck ett mycket dåligt rykte. Många av industrierna försvann och bostadsområdena med dess butiker fick förfalla. Med viss skräck talades det om Skebäcksligan. Enligt Bernt torde det endast varit ett gäng oförargliga ungdomar som avsågs, sådana gäng fanns i de flesta av Örebros större bostadsområden.
Wadköping invigdes år 1965, vid firandet av Örebro 700 år. Inför jubileét hade de hus vilka man låtit förfalla börjat att rivas. Av det tidigare området Alsnäs, där Wadköping uppfördes, samt områdena Vasstofta och Norensberg återstår bara enstaka hus, allt annat är revs och ersattes med ny bebyggelse.
Vid skapandet av naturreservatet Rynningeviken sanerades hela oljeområdet och kullar, dammar och promenadvägar anlades, med Mats Rosenberg som landskapsarkitekt. Området inkluderar delar av det tidigare regementets övningsområde samt Osets naturreservat. Framväxten av området har positivt inneburit att Hjälmaren öppnat upp sig för Örebroarna. Naturreservatet Oset & Rynningeviken kunde invigas år 2006.
Naturens Hus är en ombyggd tidigare industribyggnad som blivit restaurang och den naturliga mötesplatsen i området. På andra sidan Svartån finns Osets naturreservat, delar av varvsindustrin kvar, en småbåtshamn, en restaurang samt ny bebyggelse.
Skebäck har gått från att varit ett för Örebro betydelsefullt industri- och hamnområde till ett uppskattat och mycket väl nyttjat promenad- och rekreationsområde.
Thomas Eklund